Среда, 18.06.2025, 02:30
Приветствую Вас Гость | RSS
Меню сайта
Категории раздела
Мои статьи [20]
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Главная » Статьи » Мои статьи

Концептуальні шляхи розвитку освіти та науки

Долгачова О.А.

Викладач ЦК гуманітарних та соціально-економічних дисциплін

КЗ «Запорізького музичного училища ім. П. Майбороди» ЗОР

 

Організація самостійної роботи студентів - музикантів  у процесі вивчення загальноосвітніх дисциплін.

 

Актуальність проблеми наукової організації самостійної роботи студентів музичного  вузу,  обумовлена підвищенням вимог до якості підготовки  музичних фахівців. Самостійна робота студентів -  музикантів припускає якісний розвиток стійких умінь і навичок самостійного оволодіння музичними знаннями й методами пізнання.

У дидактиці вищої школи самостійна робота розглядається, з одного боку, як форма навчання й вид навчальної праці, здійснюваний без безпосереднього втручання викладача, а з іншого боку - як засіб залучення студентів у самостійну пізнавальну діяльність, засіб формування в них методів її організації.

Зупинимося більш докладно на позитивному досвіді, накопиченому педагогічним колективом кафедри загальноосвітніх і гуманітарних дисциплін КЗ Запорізького музичного училища ім. П.И. Майбороди. У процесі викладання ряду предметів ("Історія України", "Фізика", "Біологія", "Астрономія", "Інформатика", "Філософія", "Іноземна мова", "Українська мова і література", й ін.) викладачі циклової комісії прагнули досягти того, щоб всі види самостійної роботи студентів були взаємозалежні, взаємообумовлені, різноманітні по меті й змісту.

Особлива увага зверталася на формування в студентів загальних навчальних умінь і навичок: здійснювати бібліографічний пошук, працювати із книгою, проводити спостереження, пояснювати й прогнозувати явища й дії. Організована в такий спосіб самостійна робота студентів була продовженням їхніх занять. Практика показала, що якість й ефективність виконання індивідуальних самостійних завдань у кінцевому результаті залежить від якості й ефективності керування, контролю з боку педагога, тобто від системного підходу до організації самостійної роботи студентів. Створенню системи організації самостійної роботи студентів-музикантів передувала більша підготовча робота. Викладачі ЦК розробили методичні рекомендації з організації самостійної роботи студентів, опублікували серію статей, у яких глибоко проаналізували види самостійних робіт, методику раціональної організації самостійної роботи, педагогічні засоби її активізації.

Переклад частини навчального матеріалу (до 20% від загальної кількості годин) на самостійне вивчення матеріалу обумовив необхідність розробки проекту організації контрольованої самостійної роботи із загальноосвітніх циклу дисциплін. У якому  вказувалася б  кількість годин по кожній педагогічній дисципліні, перелік тем лекційних занять, що виносять на самостійне вивчення. На кафедрі була зібрана інформація про ступінь забезпеченості студентів електронними підручниками й навчальними посібниками, розроблені тексти лекцій, що виносять на самостійне вивчення.

У процесі реалізації системи організації самостійної роботи студентів-музикантів викладачі зштовхнулися з певними складностями. По-перше, відсутність нормативно-правової й інструктивної основи керованої самостійної роботи студентів привело до появи різних підходів у розумінні змісту основних понять керованої самостійної роботи студентів, технології її реалізації. По-друге, зміст завдань для студентів і форми контролю вимагали доробки. По-третє, відчувалася недостатня забезпеченість рекомендованими для самостійного вивчення навчальними посібниками. По-четверте, треба була величезна кількість роздавального матеріалу для лекцій з елементами СР. З метою усунення названих труднощів викладачі ЦК обмежили кількість форм контролю, стали частіше застосовувати комп'ютерний контроль, створили тексти лекцій для студентів в електронному варіанті, стали використовувати електронні підручники і посібники, додатковий матеріал,  поповнили відео банк і т.д.

 Прогнозуючи виникнення  проблем, викладачі приступилися до розробки навчальних посібників для самостійної роботи, що сполучають теоретичний матеріал, методичні вказівки й комп'ютерні засоби контролю. Приведемо конкретний приклад організації одного лекційного заняття по фізиці. Студентам роздаються питання для підготовки, список основної й додаткової літератури із вказівкою конкретних сторінок, фізичні завдання, питання для самоконтролю, а також пропонуються завдання 3-х рівнів. Перше - завдання для закріплення, поглиблення й узагальнення знань по темі: заповнити пропуски у фізичних законах;  вставити правильну відповідь;  виправити помилки у фізичних формулах й одиницях виміру величин;  з перерахованих тверджень вибрати вірні; доповнити схему; записати фізичні формули відповідним даним законам; заповнити таблицю;  побудувати графіків й ін. Друге - завдання на оволодіння вмінням здобувати знання. Третє - творчі завдання. Кожне заняття починається з тесту. Це спонукує студентів регулярно готуватися до занять, виробляє в них дисциплінованість і відповідальність до заняття. Підготовка по-різному рівневих завдань сприяє більше глибокому знайомству з підручниками й навчальними посібниками, допомагає в навчанні з фізики, формуванню навичок роботи з додатковою літературою, розвитку творчого потенціалу. Обговорення студентами різних ситуацій сприяє розвитку в них мислення.

Результати досвіду проведення таких занять переконали педагогічний колектив ЦК у необхідності реформування навчального процесу в Запорізькому музичному училищі. Педагоги з більшою впевненістю стали впроваджувати нові освітні технології, використовуючи інформаційні технології, переносячи центр ваги на самоосвіту студентів-музикантів.

                                      Література:

1. Сергеенкова В.В. Управляемая самостоятельная работа студентов.

    Модульно-рейтинговая и рейтинговая системы. – Мн.: РИВШ, 2004.

2. Абросимов А. Г. Современные информационные технологии в организации самостоятельной и неаудиторной работы студентов вузов [Електронний ресурс] / Абросимов А. Г. // Журнал «Вестник РУДН», 2004. – № 1. – Режим доступу: 

3. Мойсеюк Н. Є. Педагогіка: навчальний посібник [Електронний ресурс]:Індивідуалізація і диференціація навчання / Н. Є. Мойсеюк. – 3-є вид., доповнене.–К.,2001.–608с.–Режим доступу:http://pidruchniki.ws/16420711/pedagogika/individualizatsiya_diferentsiatsiya_navchannya

4. Организация и контроль самостоятельной работы студентов: методические рекомендации/ сост. Н.В. Соловова; по ред. В.П. Гарькина. – Самара: Изд-во «Универс-групп», 2006. – 15 с.

5. Пидкасистый П.И. Самостоятельная деятельность учащихся / П.И. Пидкасистый. – М.: Педагогика, 1972. – 184 с.

 

Категория: Мои статьи | Добавил: Deya (26.02.2020)
Просмотров: 134 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:
Форма входа
Поиск
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz