Долгачова О.А.
Викладач ЦК гуманітарних та соціально-економічних дисциплін
КЗ «Запорізького музичного училища ім. П. Майбороди» ЗОР
Організація самостійної роботи студентів - музикантів у процесі вивчення загальноосвітніх дисциплін.
Актуальність проблеми наукової організації самостійної роботи студентів музичного вузу, обумовлена підвищенням вимог до якості підготовки музичних фахівців. Самостійна робота студентів - музикантів припускає якісний розвиток стійких умінь і навичок самостійного оволодіння музичними знаннями й методами пізнання.
У дидактиці вищої школи самостійна робота розглядається, з одного боку, як форма навчання й вид навчальної праці, здійснюваний без безпосереднього втручання викладача, а з іншого боку - як засіб залучення студентів у самостійну пізнавальну діяльність, засіб формування в них методів її організації.
Зупинимося більш докладно на позитивному досвіді, накопиченому педагогічним колективом кафедри загальноосвітніх і гуманітарних дисциплін КЗ Запорізького музичного училища ім. П.И. Майбороди. У процесі викладання ряду предметів ("Історія України", "Фізика", "Біологія", "Астрономія", "Інформатика", "Філософія", "Іноземна мова", "Українська мова і література", й ін.) викладачі циклової комісії прагнули досягти того, щоб всі види самостійної роботи студентів були взаємозалежні, взаємообумовлені, різноманітні по меті й змісту.
Особлива увага зверталася на формування в студентів загальних навчальних умінь і навичок: здійснювати бібліографічний пошук, працювати із книгою, проводити спостереження, пояснювати й прогнозувати явища й дії. Організована в такий спосіб самостійна робота студентів була продовженням їхніх занять. Практика показала, що якість й ефективність виконання індивідуальних самостійних завдань у кінцевому результаті залежить від якості й ефективності керування, контролю з боку педагога, тобто від системного підходу до організації самостійної роботи студентів. Створенню системи організації самостійної роботи студентів-музикантів передувала більша підготовча робота. Викладачі ЦК розробили методичні рекомендації з організації самостійної роботи студентів, опублікували серію статей, у яких глибоко проаналізували види самостійних робіт, методику раціональної організації самостійної роботи, педагогічні засоби її активізації.
Переклад частини навчального матеріалу (до 20% від загальної кількості годин) на самостійне вивчення матеріалу обумовив необхідність розробки проекту організації контрольованої самостійної роботи із загальноосвітніх циклу дисциплін. У якому вказувалася б кількість годин по кожній педагогічній дисципліні, перелік тем лекційних занять, що виносять на самостійне вивчення. На кафедрі була зібрана інформація про ступінь забезпеченості студентів електронними підручниками й навчальними посібниками, розроблені тексти лекцій, що виносять на самостійне вивчення.
У процесі реалізації системи організації самостійної роботи студентів-музикантів викладачі зштовхнулися з певними складностями. По-перше, відсутність нормативно-правової й інструктивної основи керованої самостійної роботи студентів привело до появи різних підходів у розумінні змісту основних понять керованої самостійної роботи студентів, технології її реалізації. По-друге, зміст завдань для студентів і форми контролю вимагали доробки. По-третє, відчувалася недостатня забезпеченість рекомендованими для самостійного вивчення навчальними посібниками. По-четверте, треба була величезна кількість роздавального матеріалу для лекцій з елементами СР. З метою усунення названих труднощів викладачі ЦК обмежили кількість форм контролю, стали частіше застосовувати комп'ютерний контроль, створили тексти лекцій для студентів в електронному варіанті, стали використовувати електронні підручники і посібники, додатковий матеріал, поповнили відео банк і т.д.
Прогнозуючи виникнення проблем, викладачі приступилися до розробки навчальних посібників для самостійної роботи, що сполучають теоретичний матеріал, методичні вказівки й комп'ютерні засоби контролю. Приведемо конкретний приклад організації одного лекційного заняття по фізиці. Студентам роздаються питання для підготовки, список основної й додаткової літератури із вказівкою конкретних сторінок, фізичні завдання, питання для самоконтролю, а також пропонуються завдання 3-х рівнів. Перше - завдання для закріплення, поглиблення й узагальнення знань по темі: заповнити пропуски у фізичних законах; вставити правильну відповідь; виправити помилки у фізичних формулах й одиницях виміру величин; з перерахованих тверджень вибрати вірні; доповнити схему; записати фізичні формули відповідним даним законам; заповнити таблицю; побудувати графіків й ін. Друге - завдання на оволодіння вмінням здобувати знання. Третє - творчі завдання. Кожне заняття починається з тесту. Це спонукує студентів регулярно готуватися до занять, виробляє в них дисциплінованість і відповідальність до заняття. Підготовка по-різному рівневих завдань сприяє більше глибокому знайомству з підручниками й навчальними посібниками, допомагає в навчанні з фізики, формуванню навичок роботи з додатковою літературою, розвитку творчого потенціалу. Обговорення студентами різних ситуацій сприяє розвитку в них мислення.
Результати досвіду проведення таких занять переконали педагогічний колектив ЦК у необхідності реформування навчального процесу в Запорізькому музичному училищі. Педагоги з більшою впевненістю стали впроваджувати нові освітні технології, використовуючи інформаційні технології, переносячи центр ваги на самоосвіту студентів-музикантів.
Література:
1. Сергеенкова В.В. Управляемая самостоятельная работа студентов.
Модульно-рейтинговая и рейтинговая системы. – Мн.: РИВШ, 2004.
2. Абросимов А. Г. Современные информационные технологии в организации самостоятельной и неаудиторной работы студентов вузов [Електронний ресурс] / Абросимов А. Г. // Журнал «Вестник РУДН», 2004. – № 1. – Режим доступу:
3. Мойсеюк Н. Є. Педагогіка: навчальний посібник [Електронний ресурс]:Індивідуалізація і диференціація навчання / Н. Є. Мойсеюк. – 3-є вид., доповнене.–К.,2001.–608с.–Режим доступу:http://pidruchniki.ws/16420711/pedagogika/individualizatsiya_diferentsiatsiya_navchannya
4. Организация и контроль самостоятельной работы студентов: методические рекомендации/ сост. Н.В. Соловова; по ред. В.П. Гарькина. – Самара: Изд-во «Универс-групп», 2006. – 15 с.
5. Пидкасистый П.И. Самостоятельная деятельность учащихся / П.И. Пидкасистый. – М.: Педагогика, 1972. – 184 с.
|