Освіта в сучасних умовах постійно звертається до новітніх підходів в організації, підготовці та проведенні занять з іноземної мови. Через інформатизацію усіх прошарків суспільного життя та освітнього простору, зокрема, відкриваються можливості для вдосконалення організації та контролю самостійної роботи студентів. Успішна організація самостійної роботи студентів робить можливим розвиток активного та творчого навчання, стимулює бажання студентів до накопчення інформації, отримання нових знань, досвіду та вдосконалення різного виду навичок. Нинішній розвиток навчального процесу зумовлює вдосконалення та осучаснення взаємовідносин студентів та викладачів, що в свою чергу спонукає та мотивує студентів до більш незалежного самостійного навчвання. Варто зазначити, що правильна організація та контроль самостійної роботи студентів залежить від кваліфікації викладача, від його мотивації та бажання навчати. Сучасна освітня система очікує від майбутніх бакалаврів та магістрів не лише теоретичної обізнаності в професійній сфері, але й певних пракичних трудових навичок. Сьогодні навчальний процес повною мірою розвиває необхідні майбутнім фахівцям професійні навички. Необхідність самостійної роботи може успішно сприяти накопченню досвіду та зумовлюється її доступністю. Самостійна робота полягає в самомотивації студентів, та щоб стимулювати самомотивацію у студентів потрібно встановити сильну взаємодію між студеном та викладачем, що стає невід’ємним компонентом навчального процесу. Швидкий доступ до навчального матеріалу є певним чином доступом до знань, саме тому доступність інформації відіграє ключову роль в навчальному процесі.
Успішність та якість процесу навчання та його вдосконалення можна досягти за допомогою правильної організації та контролю самостійної роботи студентів. Оскільки такий підхід зосереджений на формуванні професійної компетентності студентів. В організації та здійсненні самостійної роботи студентів, як зазначалось раніше, посідає інформація та її доступність та доступність комунікаційних технологій. Успішність самостійної роботи залежить від числа різних факторів. До таких факторів можна віднести співпрацю викладача та студента, встановлення сприятливих умов навчання в яких інформаціно-комунікаційні технології є найважливішим елементом; індивідуальні здідності студентів: пізнавальні (здатність вирішувати проблеми, формування припущень та гіпотез, здатніть логічно мислити), метакогнітивні, що стосуються творчості креативності та обдарованості, емоційні, що стосуються емоцій та почуттів (здатність керувати своїми емоціями та розділяти свої почуття) та інтелектуальні. До вищезгаданого слід також віднести мотивацію – важливий елемент самопідготовки. Інформаційно-комунікаційні технології стають хорошим помічником та підтримкою для викладача, допомагають цікаво та доступно для студентів підготувати матеріали для проведення заняття з іноземної мови. Така організація заняття стане не лише неординарною, але й приверне увагу студентів до заняття, створить мотивацію та дозволить інтегрувати усі види мовленнєвої діяльності в одному занятті. Завдяки широкому вибору засобів інформаційно-комунікаційних технологій можна створювати різні завдання на основі відео та аудіо матеріалів, текстової та графічної інформації, ілюстрованого матеріалу. Однією з переваг такого підходу до створення завдань є швидкість та доступність передачі інформації студентам з її успішним подальшим засвоєнням. Для студентів використання інформаційно-комунікаційних технологій стає цікавою грою, що сприяє підвищенню здатності студентів до засвоєння та переробки інформації. Студент отримує можливість читати, писати та спілкуватись усно іноземною мовою, вести переписку з іноземними користувачами в різноманітних чатах та на форумах. При підготовці проектів, індивідуальних та групових, студент має можливість проявляти свої індивідуальні здібності, вирішувати професійні проблеми, знаходити відповіді на цікаві запитання та проводити дослідницьку роботу, що не лише вдосконалить його знання з іноземної мови, але й сприятиме особистому професійному розвитку, викличе у студента відчуття впевненості в собі та в своїх здібностях, визначити свої сильні сторони роботи в колективі. За допомогою Інтернету студенти мають можливість перевірити свої знання та по практикувати свої навички, і досить швидко отримати зворотну відповідь. До переваг самостійної роботи студентів можна зарахувати покращення академічної успішності, зростання мотивації та впевненості студентів у власних здібностях та потенціалі, зміцнення соціальних навичок. Головною метою самостійного навчання є передача відповідальності за навчальний процес та результат навчання від викладача до студентів, що включає також усвідомлення важливості навчання та мотивації. Важливим елементом в підготовці самостійної роботи для студентів є визначення основних етапів роботи та їх дотримання. Основними етапами самостійної роботи можна визначити планування, самоконтроль, контроль швидкості та ефективності виконання роботи та оцінювання, що викликає задоволення своєю роботою та результатами навчання – отриманими знаннями. Важливим елементом успішного здійснення самостійної роботи є встановлення позитивного взаємозв’язку між викладачем та студентом, що основною мірою має базуватись на довірі та взаємній відповідальності. Ключова роль викладача полягає в сприянні намаганню студентів стати самостійними, що є важливою умовою навчального процесу. Основними принципами такого незалежного навчання є підтримка студентів, допомогога в поступовому передача відповідальності. Іншим важливими елементами є надання студенту можливості до самоконтролю від якого залежить налаштування на успішний результат та досягнення встановленних цілей. Викладач заохочує студентів до самоконтролю та прагнення досягати цілей та самовіданості своєю заняттю, допомає визначити власний стиль та темп навчання. Повернемость до переваг самостійної роботи студентів, до яких можна також віднести доступність навчального матеріалу та можливості навчатись в будь-який зручний для студента час. Слід відзначити, що важливо в даному процесі встановити розклад та дотримуватись його. Багато студентів не можуть навчатись самостійно без доступу до комп’ютера та Інтернету, оскільки доступ до інформації для успішного навчання, але відсутність Інтернету все ж не є обмеженням для самостійної роботи. Отже, самостійна робота студентів має ряд свої переваг та недоліків та свої можливості. Також було перераховано необхідні особисті якості студентів, які вони можуть розвивати займаючись самостійною роботою, що включають відповідальність, здатність розподіляти вільний час, наполегливість, здатність до самоконтролю та самооцінки на шляху до досягнення бажаної мети.
Література:
1. Сучасні підходи до організації самостійної роботи студентів у вищій школі [Електронний ресурс]: / С.Б. Літвінчук – 2012 – С. 65 – 69. Режим доступу: