ІНФОРМАТИКА
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
ВИБІРКОВО-ОБОВ’ЯЗКОВОГО предмету
ДЛЯ УЧНІВ 10-11 КЛАСІВ
ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
2018 рік
(РІВЕНЬ СТАНДАРТУ)
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Програма розрахована на вивчення інформатики в 10–11 класах загальноосвітніх навчальних закладів як вибірково-обов’язкового предмету навчального плану в обсязі до 105 годин, з яких 35 годин складає інваріантний базовий модуль.
Мета і завдання навчання інформатики
Метою навчання є продовження формування в учнів інформаційної культури та інформатичної компетентності для реалізації їх творчого потенціалу та соціалізації у суспільстві завдяки здатності до ефективного використання засобів сучасних інформаційно-комунікаційних технологій.
Інформатика в старшій школі є логічним продовженням курсу інформатики основної школи, під час вивчення якого в учнів було сформовано основи інформаційної культури та базові компетентності у галузі інформаційно-комунікаційних технологій.
Завданнями навчання інформатики в старшій школі є:
- формування в учнів знань й умінь, необхідних для ефективного використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-пізнавальній діяльності, при вивченні інших навчальних предметів, у повсякденному житті;
- розвиток в учнів готовності застосовувати інформаційно-комунікаційні технології з метою ефективного виконання різноманітних завдань щодо реалізації інформаційних процесів, пов’язаних з майбутньою професійною діяльністю в умовах інформаційного суспільства;
- розвиток інформаційної культури, знань правил безпеки життєдіяльності та навичок безпечної поведінки при виконанні робіт з використанням засобів інформаційно-комунікаційних технологій;
- розвиток в учнів здатності самостійно опановувати та раціонально використовувати програмні засоби загального та прикладного призначення, цілеспрямовано шукати й систематизувати відомості, використовувати електронні засоби обміну даними.
Структура навчальної програми
Навчальна програма складається з:
- пояснювальної записки, у якій визначено мету та завдання навчання інформатики, описано структуру навчальної програми і загальну характеристику умов навчання;
- вимог щодо рівня очікуваних результатів навчання та змісту навчального матеріалу для їх формування за базовим і вибірковими модулями.
Програма має модульну структуру і складається з двох частин – базового та вибіркових (варіативних) модулів.
Модуль - структурна одиниця навчальної програми, подана як організаційно-методичний блок, що містить цілісний набір компетенцій, необхідних для засвоєння учнями протягом його вивчення.
Основою навчання інформатики в 10-11 класах є базовий модуль, зміст якого може бути розширений за рахунок вибіркових модулів. Базовий модуль, на вивчення якого відводиться 35 годин, завершує формування в учнів предметних і ключових компетентностей щодо використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій на рівні, визначеному чинним Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти. Цей модуль є мінімально допустимою нерозривною структурною одиницею програми, рознесення вивчення базового модуля на два роки не допускається.
Вибіркові модулі для розширення курсу учитель добирає, відповідно до профілю навчання навчального закладу, запитів, індивідуальних інтересів і здібностей учнів, регіональних особливостей, матеріально-технічної бази та наявного програмного забезпечення. Реалізація профільного навчання під час викладання курсу може здійснюватися як шляхом розширення змісту окремих тем, так і добором профільно-орієнтованих навчальних завдань.
Поєднання модулів повинно забезпечувати необхідну ступінь гнучкості та свободи в відборі і комплектації необхідного конкретного навчального матеріалу для навчання учнів і реалізації дидактичних цілей. Кількість та тематика варіативних модулів погоджується методичною службою навчального закладу.
Вчителі інформатики мають право розробляти та використовувати власні вибіркові модулі за умови проходження ними експертизи у відповідній комісії Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України згідно з Порядком надання навчальній літературі, засобам навчання і навчальному обладнанню грифів та свідоцтв (наказ МОН України від 17.06.2008 № 537). Варіативні модулі, що мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки України, можуть використовуватися у всіх загальноосвітніх навчальних закладах.
Згідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, вибірково-обов’язковий курс «Інформатика» вибудовується за такими предметними змістовими лініями:
- інформаційні технології в суспільстві;
- моделі і моделювання, аналіз та візуалізація даних;
- системи керування базами даних;
- технології опрацювання мультимедійних даних;
- сервіси інформаційно-комунікаційних мереж.
Зміст навчання має чітко виражену прикладну спрямованість і реалізується переважно шляхом застосування практичних методів і форм організації занять.
Очікувані результати навчання вказано у змістовому розділі програми для кожної теми курсу. Час, що необхідний для досягнення цих результатів, визначається вчителем, залежно від рівня попередньої підготовки учнів, обраної методики навчання, наявного обладнання та особливостей того чи іншого напряму й профілю навчання. За необхідності вчитель може змінювати порядок вивчення тем, не порушуючи змістових зв’язків між ними.
Зміст і вимоги до навчальних досягнень для вибіркових модулів (до 70 годин) також наведено в цій програмі.
Характеристика умов навчання
Умови навчання повинні забезпечувати ефективне засвоєння учнями програмового матеріалу та відповідати вимогам щодо безпеки життєдіяльності учасників навчального процесу. Програмою не обмежується використання вчителем різних видів апаратного та програмного забезпечення за умови відповідності його вимогам чинного законодавства, нормативних документів та даної Програми.
Зміст усіх практичних робіт має добиратися таким чином, щоб тривалість роботи за комп'ютером відповідала чинним санітарно-гігієнічним нормам.
Методика проведення кожного уроку визначається вчителем.
Обов’язковою передумовою успішного виконання вимог Програми є практична діяльність учнів на кожному уроці, необхідною передумовою якої є індивідуальний доступ кожного учня до роботи з персональним комп’ютером та підключення комп’ютерного класу до швидкісного Інтернету.
Обладнання навчального приміщення (класу, кабінету) має відповідати вимогам (технічним, санітарно-гігієнічним, педагогічним тощо), викладеним у «Положенні про кабінет інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій навчання загальноосвітніх навчальних закладів», Державних санітарних правилах та нормах щодо влаштування і обладнання кабінетів комп’ютерної техніки в навчальних закладах та режим праці учнів на персональних комп’ютерах, технічним специфікаціям навчального комп'ютерного комплексу для кабінету інформатики, навчального комп'ютерного комплексу (мобільного) та інтерактивного комплексу (інтерактивної дошки, мультимедійного проектора) для загальноосвітніх навчальних закладів.
ІНФОРМАТИКА
вибірково-обов’язковий курс
105 годин
БАЗОВИЙ МОДУЛЬ
35 годин
Очікувані результати навчання
|
Зміст навчального матеріалу
|
Інформаційні технології в суспільстві
|
Знаннєва складова
Знає базові поняття інформатики, складові частини інформаційної системи та їх призначення.
Розуміє роль сучасних інформаційно-комунікаційних технологій в суспільстві та житті людини
Дотримується правил безпечної роботи в Інтернеті, розуміє принципи інформаційної безпеки
Знає окремі онлайнові освітні платформи та використовує їх для навчання
Пояснює принципи цифрового громадянства та електронного урядування.
Має уявлення про загальні принципи роботи й сфери застосування систем штучного інтелекту, інтернету речей, Smart-технологій та технології колективного інтелекту.
Діяльнісна складова
Організовує свою діяльність з використанням програмних засобів для планування та структурування роботи, а також співпраці з членами соціуму.
Використовує технології цифрового громадянства для вирішення власних соціальних потреб.
Дотримується правил безпечної поведінки в Інтернеті.
Самостійно опановує нові технології та засоби діяльності.
Ціннісна складова
Усвідомлює комунікаційну роль ІТ та тенденції розвитку цифрового суспільства та вплив інформаційних технологій на життя людей.
Свідомо використовує отримані знання з галузі ІТ у процесі вибору майбутньої професії.
Усвідомлює можливості онлайн-навчання та активного залучення до глобальних спільнот, свою причетність до них.
Усвідомлює необхідність та принципи навчання упродовж усього життя.
Поважає права і свободи, зокрема свободи слова, конфіденційності в Інтернеті, авторського права та інтелектуальної власності, персональних даних тощо.
|
Інформація, повідомлення, дані, інформаційні процеси, інформаційні системи як важливі складники й ознаки сучасного суспільства
Сучасні інформаційні технології та системи. Людина в інформаційному суспільстві.
Проблеми інформаційної безпеки. Загрози при роботі в Інтернеті і їх уникнення.
Навчання в Інтернеті. Професії майбутнього – аналіз тенденцій на ринку праці. Роль інформаційних технологій в роботі сучасного працівника.
Комп’ютерно-орієнтовані засоби планування, виконання і прогнозування результатів навчальної, дослідницької і практичної діяльності.
Інтернет-маркетинг та інтернет-банкинг.
Системи електронного урядування.
Поняття про штучний інтелект, інтернет речей, Smart-технології та технології колективного інтелекту.
|
Моделі і моделювання. Аналіз та візуалізація даних
|
Знаннєва складова
Пояснює поняття комп'ютерного моделювання та комп'ютерного експерименту.
Аргументовано добирає методи та засоби візуалізації даних.
Пояснює поняття вибірки та ряду даних.
Оцінює за рядом даних тип лінії тренду.
Знає формули та способи обчислення основних статистичних характеристик вибірки (середнє арифметичне, мода, медіана, стандартне відхилення).
Знає закономірності та способи здійснення простих фінансових розрахунків (сума виплат за кредитом, складні відсотки тощо) у середовищі табличного процесора.
Діяльнісна складова
Планує та проводить навчальні дослідження й комп'ютерні експерименти з різних предметних галузей.
Використовує та створює інформаційні моделі для розв’язування задач із різних предметних галузей засобами інформаційних технологій.
Уміє подавати ряди даних графічно.
Уміє визначати й подавати графічно тренди у вибірці даних. Застосовує різноманітні засоби інфографіки для подання даних.
Використовує табличний процесор для виконання простих фінансових розрахунків.
Ціннісна складова
Усвідомлює роль інформаційних технологій для розв’язання життєвих і наукових задач.
Оцінює можливості інформаційних технологій для комп'ютерного моделювання об'єктів і процесів.
|
Комп'ютерне моделювання об'єктів і процесів. Комп'ютерний експеримент
Основи статистичного аналізу даних. Ряди даних. Обчислення основних статистичних характеристик вибірки.
Візуалізація рядів і трендів даних. Інфографіка.
Розв’язування рівнянь, систем рівнянь, оптимізаційних задач.
Програмні засоби для складних обчислень, аналізу даних та фінансових розрахунків.
Розв'язання задач з різних предметних галузей.
|
Системи керування базами даних
|
Знаннєва складова
Пояснює поняття бази даних і систем управління базами даних, їх призначення.
Розуміє поняття таблиця, поле, запис, ключ, зв’язок
Діяльнісна складова
Створює таблиці, вводить та редагує дані в них, добирає типи даних.
Створює прості запити на вибірку даних, впорядковує та фільтрує дані в таблиці.
Ціннісна складова
Усвідомлює переваги БД порівняно з іншими технологіями зберігання даних.
Оцінює доцільність засобів інформаційних технологій для комп'ютерного моделювання об'єктів і процесів
|
Поняття бази даних і систем керування базами даних, їх призначення.
Реляційні бази даних, їхні об’єкти. Ключі й зовнішні ключі. Зв’язки між записами і таблицями. Визначення типу зв'язку.
Створення таблиць. Введення і редагування даних різних типів.
Впорядкування, пошук і фільтрування даних.
Запити на вибірку даних.
|
Мультимедійні та гіпертекстові документи
|
Знаннєва складова
Наводить приклади систем керування вмістом для веб-ресурсів.
Розрізняє технології опрацювання мультимедійних даних
Пояснює застосування різних технологій для розробки сайтів.
Наводить приклади оптимізації та стратегій просування веб-сайтів.
Діяльнісна складова
Добирає відповідне програмне забезпечення та здійснює просте опрацювання аудіо та відеоданих.
Створює веб-сайти за допомогою автоматизованих засобів системи керування вмістом.
Використовує гіпертекстові, графічні, анімаційні та мультимедійні елементи на веб-сторінках.
Враховує художньо-естетичну складову при створенні інформаційних продуктів.
Дотримується правил ергономічного розміщення матеріалів на веб-сторінці.
Планує власну та групову діяльність для проектування та створення об'єктів мультимедіа та веб-сайтів.
Ціннісна складова
Розуміє роль електронних медійних засобів в житті в житті людини.
Усвідомлює важливість участі в діяльності глобальної інтернет-спільноти.
Усвідомлює та враховує особливості користувачів з особливими потребами при розробці веб-ресурсів.
Оцінює можливості різних технологій для створення веб-сайтів.
|
Технології опрацювання мультимедійних даних.
Системи керування вмістом для веб-ресурсів. Створення та адміністрування сайту.
Поняття про мову розмічання гіпертекстового документа
Ергономіка розміщення відомостей на веб-сторінці.
Поняття пошукової оптимізації та просування веб-сайтів.
Роль електронних медійних засобів в житті людини
|
|
|
|
|