Затверджено Міністерством освіти і науки України
(наказ № 1539 від 24.11. 2018 р.)
ФІЗИКА і АСТРОНОМІЯ
Навчальні програми для 10-11 класів
закладів загальної середньої освіти
(рівень стандарту, профільний рівень)
Авторський колектив під керівництвом Ляшенка О. І.
Робоча група з підготовки програми з фізики і астрономії для старшої школи
Ляшенко Олександр Іванович, доктор педагогічних наук, професор, академік НАПН України, академік-секретар Відділення загальної середньої освіти НАПН України
Бар'яхтар Віктор Григорович, доктор фізико-математичних наук, професор, академік НАН України, радник Президії НАН України
Бевз Анна Володимирівна, викладач Кропивницького інженерного коледжу Центрально-українського національного технічного університету
Благодаренко Людмила Юріївна, доктор педагогічних наук, професор Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова
Головко Микола Васильович, кандидат педагогічних наук, доцент, заступник директора Інституту педагогіки НАПН України
Горобець Юрій Іванович, доктор фізико-математичних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, директор Інституту магнетизму НАН України
Желтухіна Любов Анатоліївна, викладач Державного вищого навчального закладу "Лисичанський нафтохімічний технікум"
Засєкіна Тетяна Миколаївна, кандидат педагогічних наук, заступник директора Інституту педагогіки НАПН України
Зінчук Вадим Миколайович, учитель фізики та фізичного практикуму Київського природничо-наукового ліцею №145
Карасик Володимир Давидович, вчитель фізики ЗОШ № 23 м. Дніпро, Заслужений учитель України
Карлінська Яніна Валеріївна, кандидат педагогічних наук, викладач Університетського коледжу Київського університету імені Бориса Грінченка
Крячко Іван Павлович, в. о. завідувача лабораторії Головної астрономічної обсерваторії НАН України
Ліскович Олена Володимирівна, кандидат педагогічних наук, доцент Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти
Мартинюк Михайло Тадейович, доктор педагогічних наук, професор, академік НАПН України, завідувач кафедри Уманського державного педагогічного університету імені П.Г. Тичини
Ненашев Ігор Юрійович, головний редактор журналу "Фізика в школах України", Заслужений учитель України
Непорожня Лідія Вікторівна, кандидат педагогічних наук, провідний науковий співробітник Інституту педагогіки НАПН України
Сиротюк Володимир Дмитрович, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова
Шут Микола Іванович, доктор фізико-математичних наук, професор, академік НАПН України, завідувач кафедри Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова
Пояснювальна записка
Навчальні програми з фізики й астрономії для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти (рівень стандарту та профільний рівень) розроблені на основі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392.
Фізика та астрономія є фундаментальними науками, що вивчають загальні закономірності перебігу природних явищ, закладають основи світорозуміння на різних рівнях пізнання природи і дають загальне обґрунтування природничо-наукової картини світу. Крім наукового вони мають важливе соціокультурне значення і є сьогодні невід’ємною складовою культури людської цивілізації, рушійною силою науково-технічного та соціально-економічного прогресу. Сучасна фізика виступає теоретичною основою сучасної техніки і технологій, а астрономія розкриває сутність пізнання матерії та Всесвіту. Це й визначає освітнє, світоглядне та виховне значення навчального предмета «Фізика і астрономія». Оскільки в старшій школі засвоєння фізичного і астрономічного компонентів освітньої галузі «Природознавство» мають споріднений предмет навчання, методи дослідження і, як правило, спільний внесок у формування наукової картини світу, пропонується ці два компоненти об’єднати в єдиний навчальний предмет «Фізика і астрономія», не втрачаючи при цьому своєрідності кожного з цих складників. Враховуючи це, фізичний та астрономічний складники за вибором учителя можуть викладатися інтегровано або як відносно самостійні модулі. Наприклад, у розділі «Механіка» вчитель може розглянути питання, що стосуються механіки небесних тіл, або навпаки, вивчаючи рух небесних тіл розглядати гравітаційну взаємодію і закон всесвітнього тяжіння і т.п.
Формування ключових компетентностей учнів засобами предмету «Фізика і астрономія»
Навчання фізики і астрономії здійснюється на компетентнісних засадах і передбачає формування ключових і предметних компетентностей учнів. Засобами навчального предмету «Фізика і астрономія», незалежно від рівня його опанування здійснюється формування ключових компетентностей, необхідних кожній сучасній людині для її життєдіяльності.
Компетентнісний потенціал навчального предмета «Фізика і астрономія» у формуванні ключових компетентностей учнів розкрито у таблиці.
Ключова компетентність
|
Предметний зміст ключової компетентності і навчальні ресурси для її формування
|
Спілкування державною/рідною
мовою
|
Уміння:
- спілкуватися за проблематикою предмету сучасною науковою мовою з використанням усталених фізичних й астрономічних термінів та понять;
- чітко та однозначно формулювати судження та аргументувати їх;
- налагоджувати комунікації у процесі вирішення навчальних завдань та виконання проектів;
- чітко та стисло викладати основний фізичний та астрономічний зміст питань у письмовій формі;
- готувати та представляти повідомлення, доповіді та реферати, презентувати результати проектної діяльності.
Ставлення:
- виявляти ставлення та відзначати роль вітчизняної науки та її видатних представників; цінувати наукову українську мову;
- об’єктивно оцінювати інформаційні наукові новини, зокрема, з найбільш актуальних напрямів сучасної фізичної та астрономічної науки.
Навчальні ресурси:
- підручники та посібники, електронні освітні ресурси, віртуальні лабораторії.
|
Спілкування іноземними мовами
|
Уміння:
- оперувати найбільш вживаними в міжнародній практиці фізичними та астрономічними термінами;
- користуватися іншомовними джерелами як додатковими під час виконання навчальних завдань та проектів;
- представляти результати проектної діяльності в міжнародному науковому та освітньому просторі; брати участь в міжнародних фізичних та астрономічних конкурсах;
- обговорювати науково-навчальні проблеми з використанням інформаційних ресурсів з учнями інших країн.
Ставлення:
- оцінювати особливості розвитку фізичної та астрономічної наук в світі, внесок зарубіжних учених у їх становлення та сучасні досягнення.
Навчальні ресурси:
- іншомовні інформаційні джерела.
|
Математична компетентність
|
Уміння:
- застосовувати математичний апарат для розв’язування фізичних та астрономічних задач, обґрунтування та доведення тверджень; опрацювання, інтерпретації, оцінювання результатів експериментів і спостережень; побудови графіків фізичних процесів; моделювання фізичних та астрономічних явищ у формі математичних рівнянь і співвідношень.
Ставлення:
- усвідомлювати важливість математичних знань як інструментарію природничих наук, необхідної умови практичної реалізації їх досягнень у техніці та технологіях.
Навчальні ресурси:
- інформаційні джерела, що містять розрахункові та експериментальні завдання з фізики та астрономії.
|
Основні компетентності у природничих науках і технологіях
|
Уміння:
- пояснювати явища природи, розуміти принцип дії та будову сучасної техніки, приладів та обладнання на основі фізичних та астрономічних знань;
- характеризувати роль фізичних і астрономічних знань у формуванні природничо-наукової картини світу;
- планувати та реалізовувати фізичні та астрономічні спостереження й експеримент, фіксувати та опрацьовувати й правильно інтерпретувати та оцінювати їх результати;
- добирати методи та засоби дослідження природних явищ, адекватні поставленим завданням.
Ставлення:
- усвідомлювати значення фізики й астрономії для дослідження навколишнього світу;
- оцінювати сучасні досягнення природничих наук та перспективи їх подальшого розвитку;
- виявляти ставлення до актуальних проблем сучасного природознавства;
- формулювати оціночні судження та пропонувати шляхи вирішення науково-освітніх завдань.
Навчальні ресурси:
- сучасна науковапопулярна інформація;
- матеріали та результати конкурсів дослідницьких робіт;
- навчальне обладнання.
|
Інформаційно-цифрова компетентність
|
Уміння:
- використовувати інформаційні системи для швидкого та цілеспрямованого пошуку інформації;
- визначати можливі джерела інформації, відбирати необхідну інформацію, оцінювати, аналізувати, перекодовувати інформацію;
- користуватися сучасними гаджетами як інструментальними та вимірювальними засобами;
- працювати з віртуальними лабораторіями, програмами-симуляторами;
- створювати та досліджувати моделі фізичних і астрономічних явищ.
Ставлення:
- дотримуватися етичних норм під час роботи з інформаційними ресурсами.
Навчальні ресурси:
- електронні освітні ресурси та віртуальні лабораторії.
|
Уміння вчитися впродовж життя
|
Уміння:
- планувати самостійне опрацювання навчального матеріалу з фізики та астрономії;
- визначати цілі навчальної діяльності в короткотерміновому та довготерміновому періодах;
- здійснювати самостійний пошук інформації з використанням різних видів джерел;
- виділяти головне в опрацьовуваній інформації;
Ставлення:
- критично оцінювати власні досягнення;
- усвідомлювати важливість самоосвіти для успішного життя.
Навчальні ресурси:
- навчальна та науково-популярна література;
- електронні освітні ресурси.
|
Ініціативність і підприємливість
|
Уміння:
- приймати рішення щодо вибору найбільш оптимальних альтернатив під час вирішення навчальних завдань з фізики та астрономії;
- організовувати колективну роботу над виконання навчальних проектів, розподіляти завдання між членами групи;
- виявляти ініціативу та відповідальність під час групової роботи над навчальними задачами;
- розраховувати на основі отриманих знань економічну ефективність використання побутових приладів та обладнання, альтернативних джерел енергії;
- пропонувати способи та засоби економії енергетичних, часових, фізичних ресурсів під час у навчальному процесі та побуті.
Ставлення:
- утверджувати рівень самооцінки, що відповідає об’єктивним результатам навчальної діяльності;
- співвідносити очікувані результати та необхідні для їх досягнення ресурси;
- усвідомлювати досяжність поставлених цілей як результату наполегливої праці;
- оцінювати економічну ефективність прийнятих рішень під час вирішення навчальних та дослідницьких завдань з фізики й астрономії.
Навчальні ресурси:
- література про діяльність вчених-фізиків та астрономів, відкриття та виходи яких мали важливе значення для розвитку техніки і технологій та мали відчутний економічний ефект;
- інформація про використання сучасних наукових досягнень у промисловості та виробництві.
|
Соціальна та громадянська компетентності
|
Уміння:
- відстоювати аргументовано свої погляди на вирішення навчальних задач та сприймати аргументовані пропозицій товаришів;
- дотримувати принципів демократичності та відповідальності під час роботи в групі;
- аналізувати значення досягнень вітчизняної природничої науки для розвитку української держави, підвищення добробуту її громадян;
- пропонувати шляхи підвищення рівня соціального розвитку на основі сучасних фізико-астрономічних знань;
- працювати у соціальних проектах.
Ставлення:
- оцінювати роль вітчизняної фізичної та астрономічної науки у розвитку людства;
- усвідомлювати пріоритетність загальнолюдських цінностей та соціальних інтересів при вирішенні наукових, економічних та технологічних проблем.
Навчальні ресурси:
- навчальні і соціальні проекти.
|
Обізнаність та самовираження у сфері культури
|
Уміння:
- визначити роль фізики та астрономії у становленні загальнолюдської культури;
- пояснювати взаємовплив природничих наук та образотворчого, музичного, літературного мистецтва;
- наводити приклади творчої діяльності видатних українських та зарубіжних учених-фізиків і астрономів у різноманітних галузях культури та мистецтва.
Ставлення:
- усвідомлювати історичну єдність процесу розвитку природничої науки та культури людської цивілізації.
Навчальні ресурси:
- твори мистецтва, бібліографічні матеріали про життя та діяльність учених-фізиків та астрономів.
|
Екологічна грамотність і здорове життя
|
Уміння:
- визначати чинники та фактори, які порушують екологічну рівновагу в природі та побуті;
- дотримуватися правил безпеки життєдіяльності в навальному процесі та побуті;
- використовувати отримані знання для зменшення негативного впливу сучасної техніки та технології на себе та оточуючих, забезпечення здорового способу життя;
- правильно утилізовувати побутові відходи та відпрацьовані джерела енергії і світла, несправні пристрої;
- долучатися до заходів і проектів щодо відновлення довкілля;
- дотримуватися правил екологічної поведінки.
Ставлення:
- усвідомлювати актуальність екологічних проблем у сучасному світі та необхідність їх невідкладного вирішення;
- використовуючи знання з фізики й астрономії оцінювати екологічні загрози та ефективність різних способів їх подолання;
- виявляти готовність практичними діями (через участь у проектах, житті громади) сприяти вирішенню екологічних проблем вулиці, міста, країни.
Навчальні ресурси:
- дидактичні матеріали екологічного змісту.
|
|